A társadalmi nemek különbözőségeLeírás Ebben a csoportban – szakirodalmi kutatások, saját feltételezések, kérdőívek és azok értékelése után- átgondolhatjuk a társadalmi nemek különbözőségeit, nemi szerepeket és a hozzájuk kapcsolódó sztereotípiákat. Tényleg olyan hatalmas a különbség nők és férfiak között? Vajon egyenlők vagyunk-e ma? Ha igen, miért nem, mennyiben nem? Mit mutatnak az adatok? Mit a gondolatok? Az alábbi altémákat ajánljuk, de mást is ki lehet találni:
Tevékenységek
Időbeosztás a kérdőívkészítés a témahetet megelőző időszakban, a kérdőívezés és értékelés a témahéten Csoportlétszám 6-8 fő, több csoport is indulhat Témavezetők Meskó Kriszta, Soczó Juli, Balázs Kati Fontos! A feladatot angol nyelven is lehet vállalni, ez esetben angol ötös kapható! A gender-based survey and presentationTopic This topic would like to make students think about gender differences, stereotypes and roles. Are there crucial differences between women and men, and what are these? Are women equal to men nowadays? We suggest that students consider the following aspects of gender difference (creative thinkers welcome):
Tasks Students should make a questionnaire (circa 15 questions) based on the chosen aspect(s) of gender difference, do the survey in/out of school, summarize the research results and present them to the audience. They should also write a formal summary of the research. The research team should consist of:
Teachers Meskó Kriszta, Soczó Juli, Balázs Kati Those taking the task in English will be rewarded with a 5 in English! Az iskola hőtérképeLeírás Megvizsgáljuk, hogy mit is látunk egy hőkamerán keresztül az iskolában. Feltérképezzük az épületet, és esetleg más, érdekes jelenségeket is megvizsgálunk a kamerával. Tevékenységek Megismerkedünk a hőkamerával. Feltérképezzük a Berzsenyi épületét. Más, érdekes felvételeket is készíthetünk. (A 3 napból 1 nap) Az elkészült anyagból tablókat, vagy rövid videófilmeket PPT-t készítünk. Ezeket be is mutatjuk az érdeklődőknek. Valaki dokumentálja a munkafolyamatot. Időbeosztás a témahetet megelőzően tervezés és szervezés, ötletek gyűjtése (A kamerát valószínűleg úgy kaphatjuk kölcsön, hogy valaki eljön, aki kezeli és vigyáz rá.) Csoportlétszám 6-8 fő Témavezetők Baranyai Klára, Nagy Péter Budapest, a kultúra és szórakozás fővárosaLeírás A kulturális és szórakozási lehetőségek bemutatása Budapesten a berzsenyis korosztály számára. Fel kell derítenetek az adott lehetőségeket, és ajánlót kell készíteni kortársaitok számára úgy, hogy a könnyed szórakozástól a magas kultúráig minden szerepeljen. Tevékenységek
Időbeosztás adatgyűjtés a témahét előtt; műsorfüzet és interjúk, stb. készítése a témahét alatt Csoportlétszám 6-10 fő Témavezető Mezei Mónika Mit olvas az utca embere?Leírás Meg kell figyelnetek a közterületeken, tömegközlekedési járműveken olvasó embereket: milyen könyveket, egyéb dokumentumokat olvasnak? Milyen információhordozókat olvasnak (könyv, újság, elektronikus eszközök)? A megfigyelések milyen korosztályi sajátosságokat mutatnak? Megfigyeléseiteket össze kell vetni a rendelkezésre álló adatokal. Tevékenységek
Időbeosztás Az adatok összegyűjtése a témahetet megelőző héten zajlik, közösen véglegesített táblázat, azonos szempontok alapján. A saját adatait mindenki összesíti a témahét első napjának reggelére. Az összefoglalók, prezentációk a témahéten készülnek el, munkamegosztással. Csoportlétszám 5-10 fő Témavezető Bondor Erika Navigando nell’Internet italianoLeírás Olasz nyelvű honlapok segítségével ismerkedjünk meg azzal, mi foglalkoztatja a mai olasz ifjúságot (szerelem, iskola, barátság, zene, sport, család stb.). Tevékenységek
Időbeosztás március 22 előtt: szabad keresgélés , próbálkozás délutánonként otthon a témahét alatt:
olasz nyelvtudás Csoportlétszám 6-10 fő Témavezető Kenyeres Zoltánné HazugságLeírás A hazugság és képmutatás szerepe mindennapjainkban. Az élet mely területein jelentkezik? Hol és miért természetes, elfogadott? Tényleg szükség van-e rá? Tevékenységek A csoport célja, hogy közös beszélgetésből kiindulva, közös gondolkodás, ’brainstorming’ és önálló kutatómunka után a felismeréseiteket egy prezentációban foglaljátok össze, esetlegesen más módon mutassátok be az érdeklődőknek.
Időbeosztás
A konzultáció időpontjai: Csoportlétszám 6-12 fő Témavezető Pénzes Ágnes A matek feladatok az utcán hevernekLeírás Sétálva Pest utcáin, a látottak (helyzetek, épületek, számok, emberek, stb.) alapján „gyártsatok” minél több matek feladatot! Írjátok le a feladatot, annak megoldását, és azt, hogy mi alapján készült a feladat, továbbá mellékeljetek hozzá egy fotót, amely a feladatot inspiráló látványról készült! Tevékenységek
Időbeosztás Célszerű már a témahét előtt is gyűjteni az anyagokat. Csoportlétszám 8-12 fő Témavezető Kovács Károlyné Életminőség és hulladéktermelésLeírás Az egyéni, a családi és a közösségi, az úgynevezett kommunális hulladék eredetét és további sorsát tanulmányozzuk. Megvizsgáljuk, hogy a környezeti anyagcserénk végterméke, a hulladék milyen problémákat és kérdéseket vet fel. Tanulmányozzuk, hogy milyen alternatív hulladékkezelési megoldások ismertek és ezeknek milyen előnyei, illetve hátrányai vannak. Tevékenységek
Időbeosztás
Különösebb előképzettség nem, de környezetvédelmi, illetve biokémiai érdeklődés szükséges. Az adatgyűjtésnél és rögzítésnél szerencsés, ha többen fotóznak, majd az elkészült képekből már számítógépen válogatnak. A hulladék manuális elemzésénél és mérésénél használjatok gumikesztyűt és nejlonzacskókat. A termékek gyártójának országát sokszor csak vonalkódból tudjátok kiolvasni. Ehhez jól jön egy-egy nagyító. Csoportlétszám 6-10 fő Témavezető Siegler Gábor Terek és lehetőségek két iskolábanLeírás Két, eredetileg is iskolának épült iskola összehasonlítása: az épületé és a benne zajló életé; válaszkeresés arra a kérdésre: mennyire befolyásolja az épület maga a benne zajló életet. Tevékenységek
Időbeosztás a témahetet megelőzően tervezés és szervezés, a feladatok kiosztása; a témahét idején: fényképezés, interjúzás, a bemutató anyagának összeállítása Csoportlétszám 6-10 fő Témavezető Simon Anna Helyünk a költségvetésbenLeírás A csoport a következő (típusú) kérdésekre keres választ: Hogyan születik a költségvetés? Megismerhető-e a költségvetés civiliek számára? Mik az állam bevételi forrásai és mire költ? Az idei költségvetésben konkrétan hány forintot osztunk el? Egyetlen állampolgár adója mekkora tételt jelent a költségvetésben? Tevékenységek
Időbeosztás az adatok összegyűjtése a témahatet megelőzően zajlik, az összefoglalók, prezentációk a témahéten készülnek el Csoportlétszám 6-12 fő Témavezető Erben Péter Szervátültetettek, mozgássérültek kiemelkedő sporttevékenységeLeírás A cím lehetőséget ad a téma biológiai és pszichológiai megközelítésére is. (Szak)irodalom alapján áttekinthető egy (v. több) kiválasztott (híres) sportoló élettörténete, felkészülése és paraolimpiai v. olimpiai (egyéb) teljesítménye. Lehetőség van Bp-en ilyen helyzetben élő sportoló(k) bemutatására (akár személyiségpszichológiai szempontok alapján is). Tevékenységek
Időbeosztás témahét előtt: tanári ötletelés, irányfelvetés Csoportlétszám 6-8 fő Témavezető Rákosfalvy Ildikó „Bezzeg a német diákok (?)”Leírás Milyen esélyei vannak 2010-ben egy német diáknak a középiskola elvégzése után? „Pillanatfelvétel” a német középiskolások és egyetemisták lehetőségeiről.
Tevékenységek
Időbeosztás A kutatómunka a napi tanulás mellett 2-3 hetet vehet igénybe; a témahéten az összegyűlt adatok alapján már csak a produktum készüljön. Csoportlétszám 4-10 fő Témavezető Dibusz Anikó VilágképekLeírás Tapasztalatunk szerint a mai világban az emberek világképüket különböző, esetleg összeegyeztethetetlen (pl. tudományos, vallásos, stb.) világnézetekből szedegetik össze. Ezt a jelenséget nem értékeljük, inkább a kíváncsiság és a tudatosítás szándéka motiválja a tervezett munkát. A feladat a környezetünkben élő emberek világképének felmérése és elemzése. Tevékenységek
Időbeosztás
Eszközigény, előismeret Kimondottan nem szükséges; nyitott, olvasni, beszélgetni, vitatkozni szerető embereket várunk. Csoportlétszám 6-8 fő Témavezetők Kulin Veronika, Tézli Péter Fel és le - lecsúszás vagy felkapaszkodás útjai, esélyei ma MagyarországonLeírás A csoport a következő kérdésekre keres választ: Hogyan juthat valaki elemi szintű szegénységbe, akár odáig, hogy az utcán alszik, s már nem akar magáért tenni semmit? Kinek mekkora a felelőssége? Milyen nagyságrendű a létszámuk, hogyan változott, mitől függ a változás? Van-e út felfelé a szegénységből, akár a hajléktalan létből? Tevékenységek
Időbeosztás az adatok összegyűjtése a témahetet megelőzően zajlik, az összefoglalók, prezentációk a témahéten készülnek el Csoportlétszám 4-8 fő Témavezető Székely Judit A titkos zenei projektLeírás Egyes kósza pletykák szerint a témahét mottója: „Helyünk a Világban”. Nos, nem csak a költészetben létezik az „Ars Poetica” fogalma, elvégre a zenészek, zeneírók az új költők, csak ők nem kis könyvekben terjesztik az igét, hanem CD-ken és DVD-ken. Bob Dylan óta a zenében mindenki önmeghatároz, próbálja elfoglalni a helyét a világban. És ami még fontosabb: sokkal nemzetközibb, mint az irodalom. Egy gitárszólóba, egy zongoramelódiába legalább annyi érzést lehet beleönteni, mint akármelyik versbe és regénybe – de sokkal befogadhatóbb, és a világ minden táján megértik. Nem kell felsőfokú nyelvvizsgával rendelkeznünk ahhoz, hogy megértsük Jimi Hendrixet, a Guns n’ Roses-t vagy a Beatles-t. Az pedig nem lehet kérdéses, hogy egy komplett kis koncert összerakása zeneileg maga a csapatmunka csúcsa (nem véletlen, hogy a nagy együttesek tagjai ki is szoktak egymásból ábrándulni). Az együttes összes tagjának másodpercre pontosan együtt kell mozognia, hogy a dal úgy hangozzon, ahogy azt elterveztük. A csapatmunka további része lenne, hogy az angol szövegeket lefordítjuk, és ennek megfelelően új megvilágításba helyezzük a dalokat. Körülbelül négy-öt dalt vinnénk színpadra attól függően, hogy milyen ütemben haladunk a feldolgozásukkal és a próbákkal. Lenne közöttük népszerű és ismert, mint például a Tankcsapdától az „Egyszerű Dal”, amely – talán nem túlzás ezt írni – egy nemzedék himnusza. Külföldiek közül olyan szimbolikus és remek előadókra kell gondolni, mint a Rolling Stones, a Guns n’ Roses vagy/és Janis Joplin. Ők hárman jelképei a fiatalságnak, az energiának és a lázadásnak, miközben utat mutattak az olyan dalokkal, mint az I Can’t Get No (Rolling Stones), a Sweet Child O’mine (Guns n’ Roses) vagy a Piece of my Heart (Janis Joplin). Az előadást előreláthatólag a vetítőben tartanánk. Csoportlétszám 4-8 fő Témavezető Soczó Júlia |